Sunday 5 August 2012

when relationshp didn't turn out well


Assalamualaikum dearest,

"I think we need a break, I need some space and time to think about us, about our relationship"

Ayat itu mungkin pernah didengar, dibaca atau diucapkan, mungkin ayat itu berlainan tetapi masih membawa maksud yang sama.
Perhubungan akan ada pasang surutnya akan ada satu masa nanti pasangan itu merasa lelah dengan perhubungan itu lantas mencipta alasan untuk memutuskan ikatan tersebut. Aku tahu itu susah, aku tahu itu pahit, aku tahu itu sakit. Susah, pahit, sakit untuk menerima yang kita ditinggalkan. Tapi harus apakah lagi kita berjuang sedangkan sebelah pihak lagi sudah mengangkat bendera putih?

Aku observe, aku absorb semua benda yang terjadi sekeliling aku. Perempuan insan lemah itu aku tahu, perempuan punya hati yang lembut, yang rapuh ibarat kerak nasi. Kerana itu, perempuan susah untuk move on bila ditinggalkan. Terasa what's on earth had happened to me, kenapa aku ditinggalkan, apa kurang aku apa lebih yang ketiga, dan lain lain lain lagi.Terngian lagi kata-kata bekas pensyarah aku, sir Joe "kalau you ditinggalkan, jangan pernah tanya lelaki itu kenapa lelaki itu tinggal you, just accept it and move on". Aku rasa itu betul. Sekurang-kurangnya kita harus jaga our own pride. Bila bertanya soalan-soalan seperti itu kita umpama tidak boleh dan tidak dapat menerima hakikat sebenar, sedangkan banyak lagi lelaki yang lebih baik untuk diri kita. 

Lagi-lagi perempuan suka menyalahkan diri sendiri, terasa diri penyebab utama hubungan itu putus. Sedangkan pada pandangan aku perempuan itu tidaklah terlalu salah, biasalah mana ada yang sempurna dalam dunia ini. Kalau terlebih jealous, terlebih over, terlebih control, normal lah. Perempuan kan selalu rasa insecure. 

Perempuan harus move on, harus hadapi perpisahan dengan senyuman bukan dengan air mata bergelen-gelen, perempuan harus tabah, harus cekal, single bukan penamat segalanya. Bukan bermakna kamu tak laku. Aku berani ucap, aku seorang yang kuat seorang yang tabah seorang yang proud dengan diri sendiri. I am a strong girl made up by the jerks. 

Aku percaya pada the successfulness of a relationship not because of being in luck, but by being with the right man. Itu quote aku dapat dari novel Do You Come Here Often by Alexandra Poter. Itu kata-kata keramat yang aku pegang sehingga hari ini.

24 comments:

  1. Betul2 kena batang hidup I. seriously.. baru je lalui dis situation and mcm yg fifie ckp, tnye kat mamat tu napa nak tinggal, menangis bergelen.. hee. motivasi ni.. MOVE ON :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe. lisa fie pun pernah face benda nie, pernah rasa nak mati, pernah rasa hancurnya hati. Tapi apa yang harus kita buat MOVE ON ;")

      Delete
  2. fifie: entri ini sama dgn apa yg saya alami..hikss gaduh2 tapi saya syg dia..:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Normal la tu anis, bila dah sayang semua pun pejam mata, okay je apa yang dia buat pun. hehe.

      Delete
  3. Move on is a painful chapters, but a possible reality :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. That's so true Ena. Pasti ada ganjaran disebalik setiap yang berlaku.

      Delete
  4. Yes..ingat je Allah dah sediakan yang lebih baik untuk kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah tie, pasti ada yang terbaik. sabar banyak banyak deh,

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. every relationship got its own problems , what makes it perfect when you still wanna be there when everything sucks , dont give up on each other , even it it's the easy things to do :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau sebelah pihak dah give up, harus lah yang perempuan sedar diri kan. Kuikui.

      Delete
  7. Betul betul kena move on. Dont cry because its over but smile because its happened, kan kan? =D

    http://thenurulee.blogspot.com/2012/08/proud-of-you-hero-of-malaysia-dlcw.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yesss, must be someone else better for you in the future ahead.

      Delete
  8. betul tu sis.. ade yang sanggup bunuh diri kerana cinta tu.. Tak mengapa, lelaki tu tinggalkan kita, ingatlah Allah mahu simpankan kita untuk lelaki yang betul2 terbaik utk kita.. Memang sedih dan pedih, tp jgn biarkan kesedihan itu menghapuskan kita begitu sahaja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang tang bunuh diri tu bodoh sangat. Sangat sangat sangat. Apalah sangat putus cinta dari kehilangan ibu bapa kan. Nothing can compare to our parents.

      Delete
  9. pewittt! nice one! well, orang salunya tak pk pjg kalo bicara psl cinta ni. sbgai seorang perempuan, ecehh..mmg salunya perempuan kadang mudah emosi kot..indah sndr mmg emosi,kalo gado mmg pung pang pung pang..haha. jd kadang terikut jugak hati tu suh wat pe. kalo suh nangis, nangis lah. padahal otak suruh move on, lupakan je laki tu. takpun, jangan layan sangat gadohnya tu. realitinya, ttp ikut hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala Indah normal la perempuan, suka ikut kata hati dah la mudah sentap. haha. Fie pun macam tu lah lebih-lebih time PMS.

      Delete
  10. being with the right man.
    absolutely rigtttttt dear

    ReplyDelete
  11. Fie, sy pernah alami benda ni gak...nanges bagai nak rak...tak nak mkn...still rase syg kat dia...tak bole nak lupe...2 thn berlalu tp sy ttp tak leh nak move on..then, lps 2 thn dia dtg balik kt sy...baru nak bg hati sy balik kat dia tapi Allah lg syg kat dia lebih dr sy...n smp skrg still mcm ni tp makin kuat dari yg sebelum ni...nice entry fie...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you awak. InsyaAllah awak akan kuat dan awak harus kuat. Kalau bukan awak tolong diri awak, siapa lagi yang nak tolong.

      Delete
  12. betul tu fie...setuju....i'll try...:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...